Тіт Лукрецій Кар“Про природу речей”

Поема Лукреція виявилась для мене одним з найважчих для прочитання філософських трактатів. Не допомогли навіть поетичність і чудовий переклад Содомори. Праця складається із шести книг в котрих Лукрецій вирішив поєднати непоєднуване – поему і науково-філософський трактат. Спираючись на творчий спадок свого вчителя – Епікура, Лукрецій бере всі головні постулати епікурейського вчення і подає їх у поетичній формі. 70% відсотків цього трактату це детальне пояснення атомістичної теорії світобудови. В це важко віриться, але дійсно дві тисячі років тому вже існувала теорія про те, що все довкола складається з дрібних часточок – атомів, навіть сонце, місяць, зірки і більше – людська душа.

Згідно ж з цією теорією все вмирає й народжується знову, це найдревніший постулат Ніцшеанського вічного повернення.Здавалося б, це дуже цікава тема для праці, але коли Лукрецій починає дуже детально, з самоповторами товкмачити про атоми, пояснюючи згідно з цієї теорії всі можливі природні явища, походження людей, хвороб і металів, рукопис перетворюється в кальку з самого себе. Але є й інша, більш цікава сторона цієї книги, а саме настанови щодо життя і пояснення сутності богів.

Здавалося б у матеріалістичному світогляді епікурейця богів не мало би бути, бо ж природа сама , без богів із себе життя витворила, сама в собі вмирає і сама в собі відроджується, АЛЕ існування богів Лукрецій не заперечує, проте існування його богів, для смертного це все одно, що і їх відсутність. Боги Лукреція це вивищенні вічно-блаженні естети, котрі просто споглядають довершеність світобудови і в цьому спогляданні вже тек переповнилися, що їм нема жодного діла до існування непомітного людського роду! Ці боги не те щоб не слухають наших молитов, прокльонів і пожертв, вельми ймовірно, що вони навіть не задумуються про наше існування!З такого цікавого підходу до божественної природи, висновуємо основний посил праці Епікура та Лукреція – позбавляння людини від страху.

Так, позбувшись релігійного поклоніння і надії на потойбічне блаженство чи то муки, людина стає вільної і старається якнайкраще прожити земне життя. Ідеальний епікуреєць це аж ніяк не пияк-розпусник, як про них думаємо ми сучасні читачі, ні, ідеальний епікуреєць це спостерігач, поміркований мудрець, можливо, землероб, можливо митець. Він цурається слави, почесті, державних посад, політики боїться, як вогню, він взагалі громадянин планети, а не держави. Він одинокий, не дбає про сім’ю чи престиж доброго громадянина. І такий стан ще більше шокує сучасну людину, для неї це ще більший порок ніж пияцтво і розгул. Соціум найбільше ображається, коли ним нехтують, а епікуреєць це і є одинокий корабель, що шукає безлюдної затихлої гавані, щоби там насолоджуватись легкими хвильками, співом пташок і запахом плодів.

Тут і маємо відмінність між кініками, стоїками і епікурейцями. Кініки – екстремально бідні, виклично асоціальні і насмішливі, для них немає ідеалів. Стоїки – такі собі колоси, котрі боряться проти негараздів життя, прибільшуючи власну доблесть. А Епікурейці – втікачі від суєти, буколістичні поети, дослідники природи довкола і в собі. Всі троє свідомі смертності людини, душа або вмирає після смерті, або згорає у вогні Великої Пожежі. Такі різні і однакові течії, виникнули в добу політичних пертурбацій і нестабільності, коли влада різко змінювалась, за лічені дні багач ставав бідняком, палали міста і не було впевненості в завтрашньому дні. Деякі ексцентричні пасажі з “Природи речей” особливо впадають в око, наприклад Лукрецій без сорому говорить про метеоризм в осіб прекрасної статі, або про найспосібніші позиції для копуляції. Описи любовних сцен взагалі несуть на собі відпечаток потужного еротизму.

Як для епікурейця він був занадто гарячим і за переказами вмер від любовного зілля.Чи буду я колись перечитувати Лукреція? Напевно що ні. Чи буду згадувати, інколи цитувати, чи посилатись в “Тетраморфеусі” ? Напевно що так.Оскільки самих праць Епікура до нашого часу не збереглось, поема Лукреція один з найкращих способів ознайомитись із епікурейством для всіх інтелектуальних номадів і шукачів істини.

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s