Як читати прозу Джеймса Джойса. “Епіфанії. Портрет митця. Герой Стівен.”

Джеймс Августин Алоїзій Джойс один з найгеніальніших авторів у історії людства, віртуозний джоґлер, котрий маніпулює стилями і наративами так само легко, як дихає. Його твори водночас поетичні і прекрасно-складні, вирощені на Лойолівській заквасці (Джойс учень єзуїтського коледжу)і присмачені міфологіями та архетипами всіх народів світу, пончинаючи Гомером і закінчуючи Махабхаратою, Божественною комедією і Шекспіром.

Практично у всіх його творах маємо центрального героя – Стівена Дедалуса. Саме цим ім’ям молодий Джойс і підписував свої перші роботи, вірші, ессе, оповідання із циклу “Дублнчці”, котрі публікувались в періодичних виданнях Ірландії.

Насправді, Джойс написав не так вже й багато – чотири романи (Герой Стівен, Портрет митця замолоду, Улісс, Поминки за Фіннеґаном), кілька поетичних збірок (Вірші за пенні, Кімнатна музика), збірку урбаністичних оповідань(Дублінці) і одну п`єсу (Вигнанці).На зорі свого становлення Джойс придумав термін епіфанія. Це літургійний термін, котрий означає богоявлення (наприклад сцена з пастухами, котрі бачать в новонародженому маляті посланого для них Господа). Звісно, що епіфанії Джойса були іншими, їх він характеризував, як максимальну кристалізацію певних явищ і подій в діалогах, промовлених фразах, жестах.

Наприклад, епіфанією може бути підслухана розмова між чоловіком і жінкою на балконі, непристойна бесіда двох проституток, якісь повчальні слова, котрі мати Джойса говорила йому в дитинстві. Відірвані від контексту епфіанії це нарізані кадри, практично незрозумілі для читача. Їх можна назвати заготовками сцен, котрі згодом проявляються в романах (наприклад для “Портрета митця замолоду”, Джойс використав майже всі епіфанії записані ним впродовж кількох років).

Під впливом Ібсена, Толстого, Лермонтова і Мопассана, молодий Джойс вирішує написати свій власний роман про зростання. Згодом ця книга отримує назву “Герой Стівен”. Це повністю автобіографічна річ, в ній дитячі спогади переплітаються з роками навчання в єзуїтів, великий акцент приналежиться релігійним переживанням та борінням героя. Книга велика і була ще більша (адже до нашого часу збереглися тільки фраґменти).

Постає логічне питання. Чому Джойс не видав цей викоханий роман? Відповідь в стилі Джойса – він пожертвував ним, щоб потім написати “Портрет”. Бо, хоча в цих двох книгах, головний герой той же, але в другому випадку Джойс більше відсторонений від нього, в “Портреті” більше дитинства, менше дорослих роздумів. Тим не менш, обидва твори необхідні до прочитання, щоб зрозуміти характер Стівена – ключового героя “Улісса”.

До відмінностей я також хотів би віднести той факт, що в “Героєві Стівені” присутній брат Джойса( Стенні – Станіслаус), а в Портреті його усунено, також наявна ключова сцена, де Стівен признається в коханні, їде в гості до свого дядька і сперечається з директром.

Залишається ще коротеньке оповідання під назвою “Портрет митця”. Його можна було б назвати синопсисом своєрідним висновком двох наступних романів.Написано воно радше як ессе, тому після прочитання всіх цих творів, на мою думку ось як виглядатиме список читання Джойса, котрий я склав для себе(майбутні повторні прочитання) і для всіх охочих.

1) Дублінці (збірка оповідань)

2) Портрет митця (оповідання)

3) Герой Стівен (незакінчений роман)

4) Портрет митця замолоду (роман)

5) Джакомо Джойс (поема в прозі)

6) Улісс (роман)

7) Поминки за Фіннеґаном (роман)

Проза Джойса густа і смаковита, персонажі його мають власні довгі історії та родоводи, тому щоб максимально зрозуміти їх життєві філософії, спосіб мислення та мотивації я раджу читати твори саме в такому порядку. Так, на цім шляху ви точно стрінете повтори, флешбеки і ремінісценції ,а це й буде ознакою того, що ви увіходите в просторий ліс Улісса, потроху вивчаєте його стежки і з кожною сторінкою почуваєте себе вдома.

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s