Сомнамбулічні пошуки незвіданого Лавкрафта

Не пантруй сторожцю світ 
Шість і двадцять тисяч літ 
Пролетять у танці сфер
Я постану як тепер.
Будуть інші зорі теж
Лити світло в вікна веж
Сяйво спокою і сну
Ти забудеш про вину. 
Але знай – вернусь з пітьми
З привидом минувшини.

Г.Ф. Лавкрафт ‘’Полярис’’

Майк Міньйола

Говард Філіпс Лавкрафт. Великий візіонер, творець і автор. За життя він не отримав визнання і популярності, проте посмертно став іконою.

 Його вплив на літературу важко переоцінити, не даремно на його честь названо піджанр хоррору Лавкрафтівські жахи. Безліч авторів черпали і ще довго черпатимуть натхнення з його багатих світів.

Всі ми знаємо Лавкрафта, як творця міфів Ктулху, і хіба що лінивий нічого не чув про гігантського бога-восьминога, що спить у Р’льєху.

Август Дерлет – пристрасний шанувальник Говарда Філіпса, розширив і збагатив світ Лавкрафта новими історіями, класифікував і узгодив пантеон міфічних створінь. Після нього було багато інших авторів, котрі частково, або ж безпосередньо використовували мотиви творчості Лавкрафта у своїх творах.

Зараз літературознавці поділили творчість Лавкафта на три великі пласти : ‘’Міфи Ктулху’’ (‘’Cthulhu Mythos’’) , ‘’Смертельні історії’’ (‘’Macabre Stories’’) і ‘’Цикл Снів’’ (“Dream Cycle)

В Міфах Ктулху основний акцент покладено на опис потойбічних богів хаосу і їх взаємодію з людьми. Оповідь здебільшого ведеться від першої особи, це або дослідник, або свідок якихось страшних подій. Поступово історія все глибше й глибше занурюється в атмосферу приреченості і незначущості людини супроти Древніх сил, котрі існують разом з нею. Часто автор не вказує безпосереднього  вигляду тих чи інших створінь, а залишає ці домисли читачу, що ще сильніше підсилює атмосферу.

В Смертельних історіях головною темою є спадкоємець і стародавній особняк. Цей мотив використовується Лавкрафтом дуже часто, проте кожного разу ці історії цікаво читати. Сюди ж належать розповіді про відьом, моторошні реліквії і древні раси.

Найцікавішим же аспектом творчості Лавкрафта є Цикл Снів. Історії з цієї категорії вже не можна назвати абсолютним хоррором, адже деякі мають елементи фентезі, казок і притч.

Джейсін Берроуз

З давніх-давен людство надавало велике значення снам. В деяких древніх племенах існував закон, згідно з яким нанесена образа одному з членів племені у сні була рівноцінною в реальному житті. А що казати про австралійських аборигенів і їх ‘’Час Сновидінь’’ – паралельну реальність, що взаємоіснує з нашою. Не байдужа тема снів була і тибетським монахам. Такі великі книги, як ‘’Тибетська книга мертвих’’ і ‘’Єгипетська книга мертвих’’ в своїй основі мають смерть, як сон, продовження життя душі.

Сам же сон часто називають Малою смертю, або Воротами малої смерті. Карлос Кастанеда захоплювався сном, присвятив йому книгу ‘’Мистецтво сновидінь’’. В 1987 році Стівен Лаберж заснував Інститут Усвідомлених Сновидінь і за допомогою наукових досліджень довів існування Усвідомлених Сновидінь.

Як бачимо, тема сну завжди цікавила і цікавитиме людство, а як же інакше – в ньому ми проводимо третину життя.

Серед технік Усвідомленого Сновидіння є так званий ефект Бога, чи ефект Деміурга, коли сновидець може у власному сні керувати оточенням, навіть створювати власні світи. Але ця здатність доступна і поза межами сну. Кому? Авторам книг, історій, фільмів, картин. Вони – творці нових світів.

Саме тому ця тема так сильно вплинула на Лавкрафта. Якщо в творах поза циклом снів історія розповідається від першої особи і герой часто безсилий перед обличчям невідомого, то в Циклі снів історія часто ведеться від третьої особи. Інколи здається, що читаєш якусь притчу, чи казку. 

Ньярлатотеп, арт – Jens Heimdahl

Серцевиною Циклу снів є ‘’Сомнамбулічний пошук незвіданого Кадата’’, котрий починається словами :

‘’Тричі Рендольфові Картеру снилося це прекрасне місто і тричі його виривало зі сну, коли він непорушно стояв на високій базальтовій терасі.’’

Складається враження, що історію розповідає  досвідчений старець, мудрець, котрий все відає і все знає. В Світі Снів Лавкрафт дозволяє собі стати Богом.

Більше того, деякі тексти тяжіють до міфів і притч, в них закладена печальна мудрість і чиста краса. До них належить ‘’Селефаїс’’ – історія з неоднозначним кінцем, котра отримує продовження в ‘’Кадаті’’. Сюди ж відносимо ‘’Пошуки Іранона’’ – сумну притчу, події якої теж мають місце в дивовижному світі снів.

А якою милозвучністю Чарує “Загадковий дім на туманному схилі”:

“Зранку з-за скель Кінґспорту підіймається туман. Білий і перистий він лине з морських глибин до свої родичів – хмар, приносячи їм видіння підводних пасовищ і таємничих печер Левіафана. Згодом частинки цих видінь повертаються на землю з безшумними літніми дощами, кануть на гостроверхі дахи будинків, де живуть поети. В цьому житті людині важко обійтись без таємниць і старовинних легенд, без тих казкових історій, що переповідають між собою планети’’.

Цією казковістю переповнений ‘’Сомнамбулічний пошук незвіданого Кадата’’, котрого Лаврафт не видав за життя. Може він, як і багато героїв його Сновидного Циклу, соромився своїх мрій?

Типовий персонаж Циклу Снів – це поет, або художник, котрий затиснутий жахливими рамками міської суєти, він тікає від сірості існування в Світ Снів, де відкриває прекрасні, незвідані границі. Але, звісно, не все так просто, в цих світах також чигає страшна небезпека – в Чорноті Космосу сопе ненажерливий Султан Азатот. Його посланець Ньярлатотеп старається впіймати простого смертного, котрий перейшов межу реальності. 

Sandra Antonia-Salines

Також із Циклом Сновидінь пов’язані оповідання, котрі не зовсім описують Світ Снів, це наприклад ‘’Модель Пікмана’’ – розповідь про ексцентричного художника, котрий малював жахливі картини, і про те, що його надихнуло на їх створення.

Це й поетична оповідь ‘’Ньярлатотеп’’, котру Лавкрафт плекав ще з малих років.

 “І було так, що з Єгипту прийшов Ньярлатотеп. Ким він був, не відав ніхто, але в жилах його текла древня кров і був він на вигляд наче фараон”. Ця історія снилась Говарду ще з ранніх років, в ній у місто приходив маг-чарівник і на його виступ хлопчик біг з великим захватом. Існує теорія, що Ньярлатотеп виник як праобраз Ніколи Тесли, відомого своїм численними експериментами, котрі його сучасниками здавались чимось надлюдським.

Сюди ж відносимо початок незакінченого роману ‘’Азатот’’ і вражаюче оповідання ‘’Вигнанець’’ , написане в стилі Едгара Алана По.

 Сновидний світ дуже багатий і всі його історії пов’язані між собою. Тому його можна читати в будь-якому порядку.

Наприклад, трилогія про пригоди Рендольфа Картера – ‘’Срібний ключ’’, ‘’Ворота Срібного Ключа’’ і ‘’Сомнамбулічний пошук незвіданого Кадата’’, хоча і має хронологію, але сюжети дуже різні за стилем і атмосферою, тому немає різниці, як їх читати.

Географію Світу Снів описати не так легко, але по ній Джейсоном Томпсоном була створена вражаючих розмірів і краси карта, котру можете бачити нижче. 

A map of H.P. Lovecrafts Dreamlands by Jason Thompson, 2012

Сновидний Світ починається Сходинками Глибокого Сну, куди дістаємось крізь Печеру Вогню. Далі потрапляємо в Зачарований Ліс, населений дивовижними істотами – зугами, котрі вороже ставляться до чужинців, але якщо ви досвідчений сновидець, то можуть пригостити Місячним Елем. З лісу можна потрапити в тихий мальовничий Ултар, де повсюдно поважно походжають зграйки кішок, котрі тут священні. Є в цьому світі  місто-порт Дайлат-Лін, куди прибувають таємничі Чорні Галери. Є тут і премилий Селефаїс, котрим править мудрий король Куранес – ще один щасливий гість зі Світу Смертних. На вершині таємничих гір є заборонений пік, на якому Древні Боги залишили власний відбиток – статую прекрасної божої голови. А над казкових світом тихими вечорами світить Місяць, котрий теж частина цього світу, населений страшними рабами Ньярлатотепа.

Джейсін Берроуз

Як бачимо, Говард створив на диво багатий світ, котрий варто дослідити, але будьте уважними – за все прийдеться платити. Насправді, це дуже нетиповий пласт творчості генія, і багато читачів місцями навіть не впізнають руку письменника. Тому приготуйтесь до подорожі, котра збагатить і ваш Світ Снів, адже “в цьому житті людині важко обійтись без таємниць і старовинних легенд, без тих казкових історій, що переповідають між собою планети’’.

Нижче я зібрав перелік оповідань, котрі належать до циклу, для доступності скажу, що можна починати читати з будь-якого, але три кити, на котрих стоїть Сновидний світ це – ‘’Сомнамбулічні пошуки незвіданого Кадата’’ , ‘’Селефаїс’’ та ‘’Інші Боги’’.

·        “Polaris” (1918) (Полярис)

·        “The White Ship” (1919) (Білий корабель)

·        “The Doom That Came to Sarnath” (1919) (Прокляття Сарната)

·        “The Cats of Ulthar” (1920) (Кішки Ултара)

·        “Celephaïs” (1920) (Селефаїс)

·        “Ex Oblivione” (1920) (Із забуття)

·        “Nyarlathotep” (1920) (Ньярлатотеп)

·        “The Quest of Iranon” (1921) (Пошуки Іранона)

·        “The Other Gods” (1921) (Інші Боги)

·        “Azathoth” (1922) (Азатот)

·        “Hypnos” (1922) (Гіпнос)

·        “What the Moon Brings” (1922) (Що приносить Місяць)

·        The Dream-Quest of Unknown Kadath (1926) (Сомнамбулічний пошук незвіданого Кадата)

·        “The Outsider” (1926) (Вигнанець)

·        “The Silver Key” (1926) (Срібний ключ)

·        “The Strange High House in the Mist” (1926) (Загадковий дім на туманному схилі)

·        At the Mountains of Madness (В Хребтах Безумства) (1931)

·        “The Dreams in the Witch House” (Сни у Відьомському домі) (1932)

·        “Through the Gates of the Silver Key” (with E. Hoffmann Price) (1932) (Крізь Ворота Срібного Ключа)

·        “Pickman`s model” (1927) (Модель Пікмана)

·        The Temple (1925) (Храм)

Джейсін Берроуз

P.S. В оформленні були використані обкладинки з комікса ‘’Провіденс’’, сценарій котрого створений не менш геніальним Аланом Муром за мотивами творів Лавкрафта. В наступних статтях чекайте огляди на Лавкрафтівську Тетралогію Мура, де ‘’Провіденс’’ є третьою книгою! 

1 Comment

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s